‘Administratie vaak reden betalingsprobleem’

0
289

UTRECHT – Een rommelige administratie is vaak een oorzaak van betalingsachterstanden. Daarbij speelt motivatie ook een rol. Dat blijkt maandag uit onderzoek van Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Uit het Nibudonderzoek komt naar voren dat ruim 14 procent van de consumenten het afgelopen jaar zware betalingsachterstanden heeft gehad. Hieronder valt een loonbeslag, het afsluiten van de energie of het te laat betalen van de huur/hypotheek.
Het zijn vooral consumenten tussen de 25 en 44 jaar die betalingsachterstanden hebben. In totaal hebben 2000 personen een vragenlijst ingevuld.

Als oorzaak van de schulden geeft 42 procent van de consumenten met zware achterstanden aan dat er een onverwachte uitgave kwam, 39 procent had te maken met een terugval van het inkomen en 28 procent wijt het aan een slechte administratie.
”Ruim 40 procent van de Nederlanders met een rommelige administratie geeft aan dat het bijhouden van de administratie geen prioriteit heeft”, aldus het instituut.

Houding

Het Nibud bekeek voor het onderzoek gedragskenmerken, omgevingsfactoren en persoonskenmerken. Daaruit kwam naar voren dat financiële vaardigheden en kennis minder invloed hebben dan iemands houding. ”Een langetermijnvisie hebben, verleidingen kunnen weerstaan en spaarbehoeftig zijn, verkleinen de kans op financiële problemen”.
Ook de hoogte van het inkomen speelt geen rol bij het risico op geldproblemen, wel vergroot het hebben van een uitkering de kans op problemen. Het hebben van kinderen is van invloed, de aan- of afwezigheid van een partner speelt geen rol.

bron nu.nl